18-Yenigün tekrar çıkıyor

Yüce Komiser Mösyö Ponceau’ya verdiğimiz dilekçenin etkisi 10 gün sonra görüldü. Şam’a giden arkadaşımız Vedi Münir Karabay’dan telefonla aldığımız haberde Suriye yönetiminin “Yenigün”ün tekrar yayınlanmasına izin veren Kararnamesinin Bakanlar Kurulunca onaylandığı, ertesi günden itibaren “Yenigün”ü çıkarabileceğimiz, Kararnamenin de İskenderun Mutasarrıflığına postalandığı belirtiliyordu. ¹⁶ Matbada hemen hazırlıklara, yazıların dizilmesine başlandı. Kasım ayında idik. Sancak merkezi kışlık yeri olan İskenderun’a taşınmıştı. Kararnameyi İskenderun’dan almak zorunda idik. Ben zaman geçirmeden hemen İskenderun’a gittim. Mutasarrıfın hasta ve evinde istirahat etmekte olduğunu söylediler. Sancak Sekreteri (yani Mektupçu) usulen Mutasarrıfa vekalet etmekte idi. Sekretere başvurdum, Şam’dan gönderilen Bakanlar Kurulu kararnamesini tebellüğe geldiğimi anlattım. Sancak Sekreteri kibar bir insandı. Kararnamenin Mutassarıf tarafından imza edilmesi gerektiğini, bu yetkinin Mutasarrıfa ait olduğunu bildirdi. Kararnameyi almak için İskenderun’a geldiğimi, almadan gitmeyeceğimi söyleyerek direndim. Mutasarrıfın evine haber salındı. Hasta olan Mutasarrıf, imza için makama geldi. 2 ay önce Antakya’da bana “Sizi yılan gibi koynumuzda besliyoruz” diyen bu insanın yanına girmeye terddüt ediyordum. Sancak Sekreterinin odasından bir odacı ile kararnameyi imza için Mutasarrıfa gönderdik. Biraz sonra odacı döndü ve Mutasarrıfın benimle görüşmek istediğini söyledi. İster istemez makamına girdim. Adam beni güleryüzle ve ayakta karşıladı, iltifat etti. Bu değişikliğe şaşırmıştım. Beni tebrik ettikten sonra:

-Bizim evde iki aydan beri matem vardı, dedi.

Ben hayretle:

-Geçmiş olsun efendim, hayırdır inşallah, ne oldu diye meraklanınca, iki ay önce bizi yılan gibi koynunda beslediğini söyleyen Mutasarrıf:

-Efendim, bizim evde “Yenigün”den başka gazete okunmaz. “Yenigün” kapandıktan sonra bizim evde matem başlamıştı demesin mi.. Bu durum karşısında ağzım bir karış açık kaldı. Hiç karşılık vermeden Karanameyi alıp kendisine veda ve teşekkür ederek ayrıldım.

Bu anıyı, zamanın yöneticileri hakkında bir fikir vermek için yazıyorum.

¹⁶ Kararname metni için bkz. Hatay Basın Tarihi, s. 71